A szubjektív, ami objektív. Edzésperiodizáció az RPE számok segítségével.

-Papp Károly- Ennek a cikknek a megírására egy általam nagyon tisztel edzőkollégával történt beszélgetés indított. Tanos Bálinttal hónapok óta beszélgettünk az edzés során észlelet terhelési szám (RPE, Rate of Perceived Exertion) használhatóságáról, validitásáról. Nem árulok el vele titkot, hogy Bálint egy nagyon izgalmas kérdést vetett fel az RPE számokkal kapcsolatban. Amely ha beválik, akkor jelentősen … Olvass tovább A szubjektív, ami objektív. Edzésperiodizáció az RPE számok segítségével.

Maximális Oxigén Felvevő Képesség – VO2max.

A maximális oxigénfelvevő képesség, rövidítve VO2max az állóképesség bruttókritériuma, az aerob teljesítmény mértékegysége. Abszolút értéke (ml/perc) megmutatja az adott személy szervezete által percenként hasznosítható oxigén maximális mennyiségét, relatív értéke (ml/kg/perc) pedig testsúly kilogrammra vetítve összehasonlíthatóvá teszi más személyekkel, illetve a sportági követelményprofillal. Három folyamat határozza meg: oxigén bevitel (légzés); oxigén szállítás (keringés); oxigén felhasználás (izomsejtek). … Olvass tovább Maximális Oxigén Felvevő Képesség – VO2max.

Pihenés, mint teljesítmény fokozás? Az RR mérések és a HRV elemzések szükségessége.

A terhelés szabályzás egyik legfontosabb és talán legnehezebb kérdése a terhelési összetevők optimális meghatározása közül, az ingersűrűség – gyakoriság, mely a pihenők és restitúciós idők kérdéskörét nagy mértékben érintik. A terheléssel „könnyebb” dolgunk van, mert rengeteg olyan diagnosztikai eszköz áll már rendelkezésre, amiből pl., gyorsan kiszámítható az 1RM. Izoláltan mérhetjük az izomcsoportok erejét, tájékoztatást kaphatunk … Olvass tovább Pihenés, mint teljesítmény fokozás? Az RR mérések és a HRV elemzések szükségessége.

Hogyan hat a serdülőkor, a landolási technikára?

Rengeteg élettani adaptáció kíséri a serdülőkort, logikus kérdés, hogy ezek a változások miként befolyásolják például a felugrási magasságot? Ezen időszak alatt az edzőknek érzékenyen kell tudniuk kezelni a sportoló által tapasztalt pszichológiai és élettani nehézségeket. A programot, úgy kell kialakítani, hogy támogassa az alkalmazkodást, minimalizálják a sérülések kockázatát és javítsa az önértékelést. A bejegyzésem célja, … Olvass tovább Hogyan hat a serdülőkor, a landolási technikára?

A futball kis – játék gyakorlatainak kondícionáló hatása.

(Az alábbi cikk egy szövegrészlet, amelynek bővebb verziója a “Nagy intenzitású futball” című könyvben jelent meg) A kis játék, mint állóképességi edzésmódszer részleges hatást fejt ki a labdarúgó kondíciójára. A teljes felkészülésnek részét kell képezze a többi kondicionális képesség fejlesztése is. A saját testtömeghez viszonyított erőszint nagysága (realtív max. erő) nagyban befolyásolja a felgyorsulás, lassítás … Olvass tovább A futball kis – játék gyakorlatainak kondícionáló hatása.